5 tips til en god budsjettprosess
Mange bedrifter tar for lett på budsjettarbeidet, og lager en kopi av fjoråret. Da mister de det viktigste – som er den tankeprosessen som gjøres underveis, og den felles forståelsen man oppnår om selskapets situasjon.
Det er også avgjørende at beslutningstakere og budsjettansvarlige er involvert i prosessen, for å etablere «sitt eierskap» til det nye budsjettet. Samtidig er det viktig å unngå den andre ytterligheten, at budsjettprosessen legger beslag på så mye tid og ressurser at den løpende oppmerksomheten rundt kunder og drift blir skadelidende.
5 tips til en god budsjettprosess, som gjerne kan gjennomføres i ledergruppen:
-
Resultatavklaring:
Her har vi fokus på årets resultatutvikling, og prøver å estimere hvordan resten av året blir.Arbeidet starter gjerne etter ferdig regnskap for september eller oktober, og her gjør vi opp starus for året hittil og søker å estimere resterende del å året. Da er følgende tre spørsmål viktige å avklare:- Hvordan er resultatet hittil i år?
- Hva forventer vi blir årsresultatet?
- Hvordan ser likviditeten ut?
- Hvordan er resultatet hittil i år?
-
Driftsavklaring:
Her går vi gjennom de underliggende grunnene for at resultatet blr som det blir, og prøver å identifisere spesielle hendelser.
- Er det noen særlige hendelser som har påvirket resultatet i betydelig grad?
- Er dette engangshendelser eller vil disse vare ved?
- Er det noen særlige hendelser som har påvirket resultatet i betydelig grad?
-
Markedsavklaring:
Her gjennomføres en markedsanalyse for å se på muligheter og trusler.
- Hvort stort er vårt marked?
- Hvem er våre konkurrenter, hvordan priser de sine produkter?
- Hva er kundene opptatt av?
- Hva kan forventes av endringer/nye trender?
- Hvort stort er vårt marked?
-
Endringsavklaring:
Her diskuteres behov for å gjøre strategiske eller taktiske endringer.
- Hva ønsker vi å gjøre mer av?
- Hva vil vi prioritere ned?
- Skal vi ha vekst?
- Hva ønsker vi å gjøre mer av?
-
Ressursavklaring:
Her diskuteres behov for å styrke kompetansen i bedriften, og vi tar et kritisk blikk på behovet for likviditet (“Cash is king!”).
- Har vi den kompetansen vi trenger?
- Skal vi ansette nye medarbeidere?
- Har vi nok likviditet i bedriften til å gjennomføre budsjettet?
- Har vi den kompetansen vi trenger?
På denne måten oppnår man gjerne det som er formålet med et budsjett, at budsjettet representerer en plan i penger. Lykke til med en spennende prosess!
Ønsker du å lære mer om økonomi? Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta informasjon: Meld på her